A Smart TV rendszerek üthetik ki a nyeregből a játékkonzolokat

Bár az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb sikersztorija a különféle otthoni videojátékoké, konzolgépeké, azonban idejük lassan leáldozhat. Az okostelefonok és tabletek mellett a különféle okostévé rendszerek verhetik be az utolsó szöget az iparág koporsójába.

cloud_onlive.jpg

A konzolpiac vége?

Nintendo Wii, Nintendo 3DS, Playstation, PSP, Xbox, Xbox 360. Nevek amelyek az utóbbi években meghatározták az otthoni szórakoztatást, és egyben nevek, amelyek a Gameboyhoz, Cube-hoz, Nintendo 64-hez, Sega Entertrainment Systemhez vagy Megadrivehoz hasonlóan mehetnek a történelemkönyvekbe. De ezúttal vihetik magukkal az egész játékkonzol iparágat is.

Amióta az okostelefonokra rengeteg játék jelenik meg, azóta érezhetően rosszabbul megy a kézikonzolok gyártóinak. A tabletek felbukkanása tovább erősítette ezt a folyamatot, és számos jel arra utal, hogy a játékgépek piacának az okostévé rendszerek adhatják meg a végső döfést.

Okostévé és a játékok

Az smart tv-k (beleértve természetesen az asztali Blu-ray lejátszókat is) eddig is (és így értelemszerűen jelenleg is) kínáltak játékokat, ám ezek az esetek túlnyomó többségében szimpla logikai vagy ügyességi darabok voltak. Egyszerűen az eszközök hardverei nem tették, teszik lehetővé komolyabb, például háromdimenziós programok futtatását. Itt zárójelben azért meg kell jegyezni, hogy ettől még izgalmas és érdekes stratégiai vagy az úgynevezett point'n click kalandjátékok simán bekerülhettek volna a szórásba, de ezek fejlesztését valamiért nem támogatták a nagy cégek.

cloud_gaikai.jpg

Kézenfekvő megoldás tehát, hogy ha a gyártók tovább kívánnak lépni e téren, már pedig miért ne akarnának, akkor erősebb hardvert kell a készülékekbe építeni. Ez viszont a gyártási költségek megnövekedését hozná magával, ami a jelenlegi öldöklő piaci versenyben egyszerűen nem járható út. A plusz memória, az erősebb processzor, és a 3D grafikus gyorsító jelentősen megnövelné a termékek árát. Ez pedig nem fér bele akkor, amikor sok cég egyébként is komoly veszteségeket volt kénytelen elkönyvelni, és ott spórolnak, ahol tudnak. Ez tehát nem járható út.

A felhő a megoldás

A megoldást az úgynevezett felhőalapú megoldások jelenthetik. Ennek lényege, hogy maga a program, tehát adott esetben egy komoly erőforrást igénylő játék nem a tévén, hanem a szolgáltató távoli, nagyteljesítményű szerverein fut. A felhasználóhoz pedig már csak a "kép" jut el, tehát nem a tévéje vagy asztali Blu-ray lejátszója végzi a tényleges munkát. A játékos otthonában lévő berendezések feladata csak az, hogy feldolgozza a vezérlő eszközből érkező jeleket, és azt elküldje a távoli gépekre, illetve fogadja az onnan érkezőket, majd megjelenítse a képernyőn. Ez elméletben egyszerűen hangzik, viszont a megvalósításnak azért igen komoly feltételei vannak.

Egyik ilyen a nagy internetes sávszélesség, hiszen iszonyú mennyiségű információt kell továbbítani a pillanat tört része alatt. Ez egyben azt is jelenti, hogy ki kell dolgozni olyan kódolási eljárásokat, amelyekkel megoldható az adatok gyors továbbítása. Ezen kívül természetesen szükség van azokra a nagyteljesítményű távoli számítógépekre, amelyek képesek akár több millió felhasználó egyidejű kiszolgálására is. Nem csoda, hogy az eljárás eddig gyerekcipőben járt, de most minden jel arra utal, hogy ez a helyzet rövidesen változni fog.

Dél-Korea az élen

Már nem is meglepő, hogy itt is az LG és a Samsung viszi a prímet. Az a két cég, amely a Smart TV rendszerek kifejlesztésében és elterjesztésében amúgy is úttörő szerepet játszott. Az LG az E3 névre hallgató szakmai vásáron-kiállításon jelentette be, hogy már konkrét együttműködést folytat a Gaikai és az OnLive névre hallgató, felhőalapú szolgáltatásokat kínáló vállalatokkal. A Samsung is hasonló cipőben jár, de ők csak a Gaikai-jal tárgyltak intenzíven.

Aztán robbant a bomba, hiszen a Sony Computer Entertrainment (SCE), azaz a Sony interaktív szórakoztatásért felelős leányvállalata bejelentette, hogy felvásárolja a Gaikai-t. A távol-keleti gigakonszern potom 380 millió dollárt fizet ezért, és a céljuk egyértelműen az, hogy komolyan megvessék a lábukat a felhő alapú játékok piacán. Azaz a cég előre menekül, hiszen a PlayStation atyjaként a játék univerzumban elért pozícióikat komolyan veszélyezteti ez az új irányvonal. Az pedig már most biztosnak látszik, hogy az üzleti modell változni fog a tranzakció következtében, hiszen a Gaikai jelenleg majdnem minden olyan eszközön elérhető, amely internetre köthető, így a felhasználó a szolgáltatáson keresztül képes futtatni az elérhető programokat.

cloud_onlive2.jpg

Teljesen nyilvánvaló, hogy a Sony az exkluzív tartalomszolgáltatásra épít. Magyarul, hogy a Gaikai játékok (vagy legalábbis egy részük) csak a Bravia televíziókon, PlayStationok-ön, illetve Blu-ray lejátszokon legyenek elérhetőek, megfricskázva ezzel a konkurencia orrát. Az azért valószínű, hogy a Gaikai nem fog teljesen megszűnni. Az azonban jó kérdés, hogy az igazán nagyok közül ezután lesz-e kedve a továbbiakban is együttműködni velük, tudva, hogy a fejlesztések végül úgyis a Sonynál kötnek ki.

Hamarosan indulhat

Mint a fentiekből kiderült, az LG-nek van menekülő útvonala, viszont a Samsung komoly bajba került. A két koreai cég ugyanis világossá tette, hogy az idei év végéig szeretnék beindítani ilyen jellegű szolgáltatásaikat. A hírek szerint az első körben olyan játékok fognak bekerülni a támogatott programok közé, mint a Civilization, az Major League Baseball 2012, illetve a Batman.

Tehát lesz stratégiai, sport és ízzig-vérig akciójáték is. Így már nagyjából az is sejthető, hogy mire lehet számítani a jövőben. Az LG-nek egyébként van saját felhőalapú szolgáltatása, ami arra szolgál, hogy a különféle tartalmakat okostelefonon, notebookon és tévén is elérjék a felhasználóik. Ebből következik, hogy az így szerzett tapasztalataik biztos segítséget nyújtanak majd számukra ezen az új színtéren. És minden bizonnyal az exkluzív, mozgásérzékeny Magic Remote távirányítóra épülő vezérlő rendszer is segítségükre lesz abban, hogy minél stabilabb pozíciókat építsenek ki e téren.

Befuthat?

Ez eddig remekül hangzik, de kérdés, hogy van-e valóságos igény az ilyen jellegű szolgáltatások iránt, mennyibe kerül az egész, illetve mennyire felhasználóbarát a felhőalapú megoldás. Nos, az első kérdésre a válasz pofonegyszerű: Nagy képernyő kiváló grafikájú, izgalmas, pörgős játékokkal szórakozni remek élmény. Nem csoda, hogy több gyártó is vígan eléldegélt erre a szisztémára építve. Az is világosan látszik, hogy az ember valószínűleg kevesebb pénzből kijön így, mintha venne egy cél hardvert. Tehát egy konzolgépet (amit bizonyos időközönként ráadásul le is kellett cserélnie), és hozzá játékokat, hiszen ez esetben csak a programokért kell fizetni. Sőt nem is szükséges azokat feltétlenül örökre megvásárolni. Ugyanis az is egyszerűen működik, hogy valaki csak hetekre vagy hónapokra veszi meg a játékjogot, azaz tulajdonképpen bérli, ugyanis maga a program nem a tévén vagy a Blu-ray lejátszón fut.

Viszont az is igaz, hogy a játékhoz elengedhetetlen a stabil, nagy sávszélességű netkapcsolat. Ez a mobilnet tulajdonosoknak nem túl jó hír, és annak se, aki ide-oda utazgatna, vagy nyaralás közben játszana, hiszen a net és az okostévé nem mindenhol garantált. Bár ez idővel biztosan változni fog.

Konklúzió

Az előző bekezdés címeként feltett kérdésre a válasz egyértelmű igen. Azonban nem csak arról van szó, hogy az LG és a Samsung (sőt a legutolsó hírek szerint a Panasonic) is lát fantáziát a dologban. Mert egyébként már ez önmagában elég indok lenne ahhoz, hogy egy projekt sikerre legyen ítélve. Ha ugyanis négy (időközben ugye a Sony is belépett a képbe a Gaikana felvásárlásával) ilyen nagy konzorcium elindul egy irányba, akkor ott már nincs sok nyitott kérdés. Így volt ez a Full HD-vel, a 3D-vel és a Smart tv rendszerekkel is. Hiába ódzkodott eleinte a nép, a vásárlók ellenállását végül legyőzték, és mára ezek az eljárások teret hódítottak. De emellett még az is nagyon fontos szempont, hogy magában az elgondolásban van erő, hiszen a felhőalapú szolgáltatással járó előnyök kézzelfoghatóak és azonnal láthatóak. Ezt pedig minden bizonnyal értékelni fogják végfelhasználók, a kereskedők és a játékfejlesztők.

A bejegyzés trackback címe:

https://bluray.blog.hu/api/trackback/id/tr674660654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása