A kor szelleméhez méltóan - Tűzgyűrű Blu-ray teszt

FILMKRITIKA: Cseri Dániel

BLU RAY TESZT: Oblath Ádám

Film

Kutyuljuk össze a Godzillát, a Transformers-szériát és a Cloverfieldet: a képlet végeredménye a Tűzgyűrű lesz. Emmerich Godzillájából a folyamatosan zuhogó esőben az óceánból felbukkanó veszedelem, illetve Michael Bay bugyuta látványorgiáiból az óriásrobotos tombolás már-már túlszárnyalva kerül terítékre, a Cloverfield kapcsán pedig a dramaturgiai és látványtervezési megoldások kapcsán lehet déja vu érzésünk Guillermo Del Toro kétórás őrjöngésének megtekintése közben. Merthogy Del Toro most kiéli magát. A Hellboy-filmek kapcsán már érezhető volt, hogy a nem éppen sovány és arcszőrzet nélküli mester szereti a pusztítást, nagyjából reális keretek között persze. Ez köszön vissza most is. No persze Del Toro barátunk sem szemléli teljesen a realitás talaján a dolgokat, ám még mindig hihetőbb mindaz, amit látunk, mint a Hasbro gigantikusra növelt robotjainak városromboló átváltozás-kakofón tombolása esetében.

004.jpg

A Tűzgyűrűben tehát a nagy vízből jő az ellen, ami ellen csak hasonló méretű eszközökkel lehet szembeszállni, ezen monstrumok pedig olyan hatalmas gépszörnyek, melyek belsejükben direkt emberi irányítás alatt állnak. A szokásos felvezetés után (a csapat összekovácsolása, a légierő csődje, a kiképzés stb. kliséhalmaz) jön, ami miatt az egész projekt megvalósult, nevezetesen a CGI és a makett meg még ki tudja, milyen vizuális, szem- és neuronrombolásra életre hívott, magas színvonalon, agyat kikapcsolóan, de szerencsére nem olyan kényelmetlen fészkelődést okozva megalkotott vadulás, mint Bay munkáinak esetében. Mert ez itt valamivel hihetőbb, időnként pedig kifejezetten átélhető. Külön érdekesség, hogy Del Toro ezúttal is, mint mindig, nem szélesvásznú képformátumban, hanem takarásos kompozíciókban álmodta meg a 200 millió dollárt felemésztő projektet. Ugyan nagy látószögű objektívekkel lettek rögzítve a jelenetek, a szűkre komponált plánok miatt még hitelesebb az egész, mintha cinemascope képkivágásokban látnánk a zúzást. Del Toro nemcsak történetmesélésben, hanem vizuális téren is megpróbálja közelebb hozni azt, amit látunk. És éppen ez a legfontosabb különbség például a Transformers-filmek és a Tűzgyűrű között. Bay alapból popcornmozikat gyárt, mindent beáldozva az irrealitásnak, hiszen úgyis csak filmről van szó, nem kell annak hihetőnek lennie, még csak a valóság közelébe sem szükségeltetik emelni azt. Természetesen akiknek így is megfelel, azoknak lelkük rajta, és bizony úgy tűnik a Transformers-mozik által termelt gigantikus bevételek alapján, hogy rengetegen vannak, akiknek ez is, ennyi is elég.

003.jpg

Del Toro koncepciója más, és ez például a fent említett operatőri munka koordinálása és a képi kompozíciók keretbe foglalt strukturálása kapcsán is tetten érhető. Hiszen mi más a legfontosabb még az ilyen típusú filmek kapcsán, mint a látvány. A trükktechnikai megoldások bravúrosak, és Del Toro még azt is megteszi nekünk, hogy a talmi valóságot kisebb képkivágatban rakja elénk, beáldozva ezzel azt, ami Bay számára például elképzelhetetlen. Ettől bír Del Toro értéket képviselni, míg Bay vagy éppen Emmerich csupán kívül csillogó, belül azonban fájóan üres üveggömb mozikat, profitorientált tucatárukat gyártani. A félreértések elkerülés végett: Del Toro sem merül el például Bergman mélységeibe, ám odafigyel arra, hogy az amúgy teljesen lehetetlent éppen a már-már dokumentarista stílussal elmesélve, a leesett állú néző helyett inkább a rácsodálkozó nézőt megbecsülve, az ő nem kevésbé magas elvárásokkal rendelkező igényszintjét kielégítse.

007.jpg

A látvány tehát pazar, az emberi vonulat nem éppen kimunkált. De pont annyi van benne, hogy elégedettek lehetünk azon a téren, amely örök csapdahelyzet a hasonszőrű filmek esetében, amikor a „mindent a szemnek, semmit az agynak és/vagy léleknek” nem tart egyensúlyt. Amúgy itt sem, de legalább jelen van, és Del Toro megtett minden tőle telhetőt a valószínűleg nem túl könnyed befektetői nyomás és elvárások alatt. Abba már belegondolni is hátborzongató, hogy mi születik, ha kvázi független pénzből forog le a film. Ez persze utópia. A mozi anyagilag nem lett átütő siker, ami nem csoda, hiszen megpróbált úgy, ahogy realista lenni, ráadásul még gondolatokat is ébreszteni, az pedig ilyen költségvetés és a műfaj szabályai erőterében nagy rizikó, sajnos, ugyanakkor elszomorítóan paradox módon, és közvetve, hála a rajongóknak. No, ez itt a probléma.

Menü

009.jpg

Egyszerű állóképes, ikonos menü.

Kép

Nem különösebben lehet panaszunk a transzferre. A film bővelkedik a félhomályban és a sötétben játszódó jelenetekben, de a végeredmény önmagáért beszél. Gyönyörűek a színek, és a feketék is rendkívül mélyek. Külön érdemes kiemelni a hatalmas harcjeleneteket, hisz rengetegen tették szóvá, hogy sajnos nem igazán látni sok mindent a sötét miatt. Ez a gond itt elszáll. Minden részlet kivehető, részletes, és az egész film színtelített. Egy hangyányi fátyolréteg látszik csupán, de az bőven elhanyagolható.

001.jpg

Hang

Eredeti DTS-HD MA, valamint magyar Dolby Digital került a lemezre, mindkettő 5.1-es keverésben. Azonos a keverés és a hangzás is, ami nem csak a képernyőn látottakat zúzza porrá. Olyan hangorgiát csapnak nekünk, hogy köpni-nyelni nem tud az ember. A robotok és a szörnyek méretét szimplán a basszussal érzékeltetik. Az összes hangfal rendesen életre kel a bunyóknál, a nyugisabb jelenetekben meg a környező zajok adnak pluszt.

002.jpg

Extrák

Duplalemezes változathoz van szerencsénk, és bizony nem csak a második lemezre kerültek a bónuszanyagok. Az elsőn különböző fókuszpontokat nézhetünk meg. De ezek nem ám néhány perces okosságok, körülbelül egy órát tesznek ki. Bemutatják a rendezőt, aki azért elég sok furcsa, művészi értékekkel rendelkező mozit alkotott már meg, így sokan tényleg többnek érzik az egész filmet, mint egy laza robotos-szörnyes ökörség. Láthatjuk, hogyan tervezték meg a gépeket, mutatnak rajzokat és animációkat is. Plusz abba is belemennek, hogy melyik robot miben és miért tér el a másiktól. Hasonlóképpen végigmennek a szörnyeken is. Igyekeztek inkább a természetből, a létező állatok fizimiskájából meríteni, s a direktor nem akart már létező filmes szörnyeket újra felhasználni.

008.jpg

A következő kisfilm a fizikáról szól, hisz nem mindegy, hogy hogyan érzékeltetnek egy lezuhanó robotot. A sztoriról is dumálnak még röviden, ami egy ilyen látványfilm esetében azért valahol humoros, de ebben az etapban nyilván a karakterek is szóba kerülnek. Az edzés is kap néhány mondatot, ami azért jópofa, mert mindenki sír, hogy milyen nehéz volt az egész, közben a rendező csak legyint, és annyit mond: „bőgőmasinák”. A driftelésről, vagyis a tudatmegosztásról is mesélnek. Tény, hogy nincs annyi tudományos alapja, mint amennyi drámai hatása, de ezt legalább beismerik. A díszletekről is szó van. Külön nevet találtak ki a fémes, rozsdás, sötét hangulathoz. A méreteket is kivesézik. A méret elég sarkalatos pont ebben a moziban, sok dolgot igyekeztek is felépíteni. De nyilván nemcsak a gigantikus szörnyekre és robotokra utalnak, ott van például a bébiszörny is, de a Mako emlékében élő lerombolt utcarész is jól körül van járva. Ezen kívül még egy extra a zenével foglalkozik, és egy audiokommentár is helyet kapott.

005.jpg

Jöhet a második lemez. Itt először is a rendező naplóját bogarászhatjuk át digitális formában. Sok jegyzet van, és akadnak videók is. Öt percben minden karakterről kapunk egy eredettörténetet, nagyjából úgy, mintha driftelnénk, de lényegében ezek csak leírások. Negyed órában mesélnek a számítógépen trükkökről, szörnyekről és robotokról – nem volt egyszerű megalkotni őket. Annyira precíz műveletet találtak ki, hogy arra is figyeltek, hogy a robotok ne ugyanúgy mozogjanak. Vannak még a tervezési fázisból koncepciós rajzok és animációk is. Néhány percnyi kimaradt jelenetet is megnézhetünk, ami azért mélyít a karaktereken (néhány azért maradhatott volna a filmben). Végül egy viccesebb bakiparádé zárja a sort.

006_1.jpg

Összegzés:

Egy lazább látványfilm, amely a kor szelleméhez méltóan tökéletes minőségben kerülhet fel a polcra. Méghozzá igen jelentős extratartalommal.

FILM: 6

KÉP: 10

HANG: 10

EXTRÁK: 9

A bejegyzés trackback címe:

https://bluray.blog.hu/api/trackback/id/tr455705239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása